Współpraca między FIDE a Światową Federacją Kompozycji Szachowych (WFCC) osiągnęła nowe szczyty w 2024 r., naznaczona kilkoma wspólnymi projektami. Po Mistrzostwach Świata Kadetów i Młodzieży w Rozwiązywaniu Szachów FIDE i WFCC we Włoszech i Brazylii w listopadzie tego roku opublikowano unikatową kolekcję 101 wybitnych studiów końcówek, aby uczcić sztukę szachów w każdym roku stulecia FIDE (1924–2024).
Projekt został zainicjowany przez Gady Costeffa, uznanego kompozytora studiów końcówek i orędownika kunsztu szachowego. Zainspirowany sugestią dyrektora wykonawczego FIDE, Victora Bolugana, Costeff podjął się trudnego zadania wybrania jednego niezwykłego studium szachowego na każdy rok historii FIDE. Wybieranie jednego kompozytora rocznie, bez powtórzeń, podkreślało motto FIDE, „Gens Una Sumus” (Jesteśmy jedną rodziną). Rezultat, Jedno studium końcówek na tysiąc , czerpie z rocznej produkcji średnio około tysiąca wysokiej jakości studiów końcówek.
Jak powiedział redaktor: „101 studiów w tej książce jest niezwykłych, każde na swój sposób. Niesamowity partner, oszałamiające poświęcenie, zadziwiająca przezorność, szokujące unikanie schwytania, oszałamiająca głębia, zabawne manewry i wiele innych zachwycających niespodzianek czeka na Ciebie. Łącznie te studia pokazują rozwój studium końcowej gry w okresie 1924–2024.
Studia są prezentowane za pomocą maksymalnie sześciu sekwencyjnych diagramów. Każde wyróżnienie ma swój własny diagram, więc czytelnik może śledzić akcję od początku do końca, podobnie jak śledziłby partię szachów. Komentarz zawiera spostrzeżenia na temat studiów, ich historii i kompozytorów, których twórczość jest prezentowana.”
Aby uzyskać więcej informacji na temat One Endgame Study in a Thousand , serii albumów FIDE — najdłużej trwającej współpracy FIDE ze światem kompozycji szachowych — oraz innych prac dotyczących kompozycji szachowych, odwiedź stronę fidealbum.com .
Kiedy ukazała się książka upamiętniająca stulecie FIDE, stała się ona pierwszym ogniwem w łańcuchu dalszych inspirujących inicjatyw. Rezygnując z honorarium redaktorskiego, aby wesprzeć przyszłe projekty popularyzujące komponowanie szachów, Gady Costeff (na zdjęciu poniżej) znalazł sposób, aby skierować broszurę do rąk przyszłych kompozytorów. Zainicjował i zorganizował międzynarodowy turniej komponowania szachów dla zupełnych nowicjuszy w tej dziedzinie. Aby im pomóc, przygotował zwięzły przewodnik po komponowaniu studiów końcówek kończących się matem.
Zdjęcie: archiwum osobiste Gady'ego Costeffa
Kto powinien być gospodarzem takiego turnieju? Najbardziej żyznym gruntem do poszukiwania talentów są Indie, nie tylko najludniejszy kraj na świecie, ale także supermocarstwo szachowe. Uznając ogromny potencjał Indii jako supermocarstwa szachowego i niewykorzystany talent w rozwiązywaniu szachów i komponowaniu, turniej otrzymał entuzjastyczne wsparcie od Sagara Shaha, współzałożyciela i dyrektora generalnego ChessBase India, oraz Satanicka Mukhuty'ego, redaktora Chess Composition w ChessBase India.
Turniej My First Endgame Study zaprasza nowicjuszy w komponowaniu końcówek szachowych. Zgłoszenia są otwarte do 1 marca 2025 r., a wyniki zostaną ogłoszone 31 marca 2025 r.
Oddajmy głos Satanickowi Mukhuty’emu, redaktorowi działu kompozycji szachowych w CBI, który ogłosił konkurs.
Moje pierwsze studium końcówek: turniej kompozycji szachowych sponsorowany przez WFCC i ChessBase India
Pod pozornie prostą fasadą gry, szachy kryją bogatą mozaikę ludzkiej pomysłowości i myśli. Jak powszechnie zauważono, są sztuką, nauką i sportem w jednym. Jednak podczas gdy aspekt rywalizacji w szachach cieszy się blaskiem reflektorów dzięki turniejom i meczom o wysokiej stawce i pełnym akcji, subtelne, ale nie mniej fascynujące przedsięwzięcie, jakim jest kompozycja szachowa, w której artyzm lśni najjaśniej, popada w względne zapomnienie. Jako krok w kierunku przywrócenia tej nierównowagi, ChessBase India i Światowa Federacja Kompozycji Szachowych (WFCC) prezentują My First Endgame Study , przyjazny dla początkujących konkurs komponowania studiów, przeznaczony dla entuzjastów szachów pragnących zgłębić kreatywny świat kompozycji szachowych, w szczególności studiów.
Kompozycje szachowe dzielą się na dwie główne kategorie: problemy i studia. W przypadku problemów rozwiązujący musi osiągnąć ustalony cel w określonej liczbie ruchów (np. mat w 2, pomoc w 3 itd.). Studia natomiast są bardziej podobne do gry, dążąc do wygranej lub remisu bez ograniczeń liczby ruchów. Jest to tylko wydarzenie kompozycji studyjnej.
Każdy, kto nigdy nie opublikował studium gry końcowej, może wziąć udział. Dotyczy to wszystkich, od amatorów szachowych po graczy światowej klasy. Nie ma opłaty za wstęp. Mogą się zgłaszać miłośnicy szachów w każdym wieku, narodowości itd.!
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 1 marca 2025 r. Rzeczywiście, komponowanie nie jest pracą, którą trzeba robić na szybko. Korzystanie z kreatywności i wyobraźni wymaga czasu. Masz dwa pełne miesiące – styczeń i luty – na stworzenie swojego arcydzieła!
Aby wziąć udział, prześlij maksymalnie trzy studia końcówek do Satanicka Mukhuty'ego, dyrektora wydarzenia, na adres
Temat: Wszystkie przesłane badania muszą mieć finał szach-mat; to znaczy, że linia główna musi kończyć się matem. Nowicjusze, macie jasny cel: wybierzcie piękną pozycję mata, a następnie pracujcie wstecz, aby stworzyć interesującą sekwencję ruchów prowadzących do niej!
Wyniki i nagrody: Wyniki zostaną opublikowane do 31 marca 2025 r. – wszyscy uczestnicy otrzymają link do wyników, który zostanie zaprezentowany przez Gady Costeff.
Z przyjemnością oferujemy wspaniałą pulę nagród dla co najmniej 10 najbardziej utytułowanych kompozytorów. Nasi najlepsi twórcy otrzymają:
- Nagrody pieniężne o łącznej wartości 250 dolarów: 100 dolarów, 75 dolarów, 50 dolarów i 25 dolarów odpowiednio dla 1., 2., 3. i 4. miejsca.
- Ekskluzywne egzemplarze wyczekiwanej książki „One Endgame Study in a Thousand”
- Produkty klasy premium ChessBase, w tym zupełnie nowy ChessBase 18
Sędzia/Mentor: Sędzią i mentorem będzie światowej sławy kompozytor Gady Costeff, który będzie udzielał informacji zwrotnych na temat zgłoszeń. Uczestnicy mogą skontaktować się z nim bezpośrednio pod adresem
Jak napisać studium: Na zakończenie przedstawiamy zwięzły przewodnik Gady'ego, który krok po kroku ilustruje dwa przykłady i który pomoże Ci napisać pierwsze studium końcowe.
1. Wybierz ładną pozycję do seksu.
2. Skąd wziął się matujący element? Znajdź pole, na którym go umieścisz, tak aby jedynym ruchem White'a do wygranej było danie mata.
3. Teraz znajdź ostatni ruch dla Blacka. Wszystkie ruchy Blacka powinny przegrać, a kompozytor decyduje, który z nich Black wykona w rozwiązaniu!
4. Powtórz proces. Czasami musisz dodać materiał, aby wymusić, aby ruch był wyjątkowy. Staraj się dodawać jak najmniej materiału.
5. Atrakcyjne cechy w badaniu: poświęcenia , niedostateczne awanse , aktywna gra obu stron i wszystko, co zaskakujące .
Niepożądane, ale czasami konieczne: prosta wymiana materiałów, poboczne kwestie wymagające długiej analizy, przechwyty na pierwszym ruchu badania. Staraj się maksymalizować pożądane i ograniczać niepożądane.
6. Można rozpocząć naukę czarnym ruchem.
7. Wyciągnij wnioski z poniższych przykładów:
Przykład 01
1. Czarny król jest ścigany na całej planszy, gdzie jest łączony tylko z królem i skoczkiem! Taki ruch sprawia, że studium jest bardziej dynamiczne.
2. 8.Qa3+!! to piękne poświęcenie hetmana na pustym polu, wykorzystujące fakt, że ruch Sb3 blokuje czarnego króla.
3. W idealnym przypadku wszystkie jednostki grają podczas rozwiązania. Tutaj czarna królowa jest tylko widzem, co jest niewielkim minusem.
Przykład 02
1. 2.a8=N+ awansowanie do figury, która nie jest królową, jest formą poświęcenia. Ofiary są pożądane artystycznie, ponieważ są zaskakujące.
2. 5.Rxg5+ d5+! i 7…c1=Q+ 8.Sc3+! to szachy i natychmiastowe kontrszachy. Gdy obie strony atakują się nawzajem, wzrasta podniecenie, co jest pożądane pod względem artystycznym.
3. Każda jednostka bierze udział w obrazie krycia. Jest to pożądane, ale nie jest wymogiem.
Aby zainspirować nowych artystów na szachownicy, ChessBase India opublikuje serię artykułów instruktażowych. Pierwsza część, How to Compose an Endgame Study: A Step-by-step Guide , obejmuje podstawowe techniki tworzenia studiów, podczas gdy kolejne części zagłębią się w zaawansowane koncepcje, takie jak paradoks, głębia, geometria i przepływ, jak opisano w Secrets of Spectacular Chess (Friedgood i Levitt, 2008). Wszyscy wiemy, jak trudno jest analizować istotę jakiejkolwiek sztuki lub procesu twórczego. Gady Costeff zamierza odkryć sekrety komponowania szachów jako sztuki.
Dzięki tego typu inicjatywom Gady Costeff i ChessBase India kładą podwaliny pod nową falę kreatywności w komponowaniu szachów.
Autorzy: Marjan Kovačević, prezes WFCC i Satanick Mukhuty, redaktor działu Chess Composition w CBI
źródło: https://www.fide.com/news/3367